Δώδεκα καταξιωμένοι ομιλητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό, από τον χώρο των Ανθρωπιστικών Επιστημών, μετέφεραν τις εμπειρίες και τις γνώσεις τους σε περίπου 1.900 νέους Έλληνες και Κύπριους επιστήμονες από 20 χώρες στο πλαίσιο του 3ου Κύκλου webinars Real Skills For Scientists.
Mε μεγάλη συμμετοχή και έντονο το ενδιαφέρον νέων ερευνητών από όλη την Ελλάδα ολοκληρώθηκε ο τρίτος κύκλος διαδικτυακών σεμιναρίων (webinars) Real Skills for Scientists – Humanities που διοργάνωσε το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης και Ηλεκτρονικού Περιεχομένου (ΕΚΤ), στο πλαίσιο της Πρωτοβουλίας «Γέφυρες Γνώσης και Συνεργασίας», σε συνεργασία με το R.E.A.L. Science και το Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας της Κύπρου. Μετά τους πρώτους δύο κύκλους στις Επιστήμες Ζωής και τις Επιστήμες Πληροφορικής, ο τρίτος κύκλος ήταν εστιασμένος στις Ανθρωπιστικές Επιστήμες. Στα τρία webinars του κύκλου, τα οποία είχαν ως στόχο την ανάπτυξη προσωπικών δεξιοτήτων για την επαγγελματική σταδιοδρομία των νέων ερευνητών και επιστημόνων από τον τομέα των Ανθρωπιστικών Επιστημών, οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να ακούσουν χρήσιμες συμβουλές και να ρωτήσουν έμπειρους και καταξιωμένους ερευνητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
Η ανταπόκριση ήταν πολύ μεγάλη, καθώς περίπου 1.900 προπτυχιακοί και μεταπτυχιακοί φοιτητές, υποψήφιοι διδάκτορες, μεταδιδάκτορες, μέλη ΔΕΠ, εκπαιδευτικοί, μαθητές και ερευνητές παρακολούθησαν ζωντανά τα webinars. Το κοινό αποτελούνταν από Έλληνες και Κύπριους οι οποίοι συνδέθηκαν από την πατρίδα τους, αλλά και από 18 επιπλέον χώρες του κόσμου, όπως Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ιταλία, Σουηδία, Ελβετία, Ολλανδία, Καναδά, Μεξικό – επαγγελματίες, σπουδαστές και ερευνητές που εργάζονται ή/και σπουδάζουν στο εξωτερικό.
1ο Webinar: Δημιουργία και ενδυνάμωση βιογραφικού
Ο 3ος κύκλος ξεκίνησε στις 14 Ιανουαρίου 2021 με 4 νέους επιστήμονες από τις Ανθρωπιστικές Επιστήμες, με επαγγελματική σταδιοδρομία στον ακαδημαικό χώρο αλλά και στον ιδιωτικό τομέα. Συγκεκριμένα, η Δρ. Άρτεμις Γεωργίου, μεταδιδακτορική ερευνήτρια στο Αμερικάνικο Αρχαιολογικό Ινστιτούτο Κύπρου & ERC Grantee 2020, ο Δρ. Νίκος Μανουσάκης, ερευνητής στην Ακαδημία Αθηνών του ΕΚΠΑ, η Δρ Μαρία Καλιαμπού, Senior Lector στο Πρόγραμμα Ελληνικών Σπουδών του πανεπιστημίου Yale και η Στέλλα Κάσδαγλη, συνιδρύτρια του μη κερδοσκοπικού οργανισμού Women On Top και συγγραφέας, μετέφεραν τις εμπειρίες τους και μίλησαν για τη δημιουργία βιογραφικού σημειώματος, τις προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούνται για τη διαμόρφωση της επαγγελματικής σταδιοδρομίας, τις ιδιαιτερότητες των Ανθρωπιστικών Επιστημών σε σχέση με άλλες επιστήμες, τη σημασία της πρακτικής άσκησης, της εθελοντικής εργασίας αλλά και των προγραμμάτων κινητικότητας.
Κατά την παρουσίαση της, η Δρ Άρτεμις Γεωργίου μίλησε για τους τρόπους με τους οποίους οι Ανθρωπιστικές Επιστήμες προάγουν την λογική σκέψη, παρουσίασε υποτροφίες και προγράμματα κινητικότητας, καθώς και τις προϋποθέσεις για τη χορήγησή τους. Επίσης, παρέθεσε τρόπους εκμάθησης ξένων γλωσσών, δωρεάν, για τους Κύπριους φοιτητές και υπέδειξε τις δεξιότητες που είναι σημαντικότερες και θα πρέπει να καλλιεργηθούν από τους φοιτητές, με έμφαση στη διεπιστημονικότητα, δηλαδή την ανάπτυξη παράλληλων δεξιοτήτων ώστε να συνδυαστούν περισσότερες από μια επιστήμες.
Τη δική του πορεία ως φιλόλογος, βοηθός σκηνοθέτη και, εν τέλει, ως ερευνητής στην Ακαδημία Αθηνών του ΕΚΠΑ παρουσίασε ο Δρ. Νίκος Μανουσάκης. Εξήγησε πώς συνδύασε την τεχνητή νοημοσύνη και την υπολογιστική γλωσσολογία με την κλασσική φιλολογία και έδωσε συμβουλές καθοδήγησης στους νέους ερευνητές, τονίζοντας ότι δεν υπάρχουν φυσικά όρια ανάμεσα στα ερευνητικά και επιστημονικά πεδία. Παρουσίασε τις αποτυχίες που συχνά παρουσιάζονται στους νέους επιστήμονες ως μια ακόμα ευκαιρία που θα πρέπει να εκμεταλλευτούν προς όφελός τους.
Τη σημασία των προγραμμάτων κινητικότητας, όπως το Erasmus, παρουσίασε η Δρ Μαρία Καλιαμπού, τονίζοντας τον καταλυτικό ρόλο που διαδραμάτισαν στη δική της ζωή, βοηθώντας τη να δημιουργήσει ένα μοναδικό δίκτυο επαφών και, εν τέλει, να κάνει πραγματικότητα το όνειρό της να σπουδάσει λαογραφία/εθνολογία. Παρότρυνε, επίσης, τους νέους ερευνητές να συμμετέχουν από νωρίς σε πρακτική άσκηση, δημοσιεύσεις και συνέδρια, με σκοπό να δημιουργήσουν ή/και να επεκτείνουν το δίκτυο επαφών τους. Επιπλέον, τόνισε τα σημεία του βιογραφικού στα οποία ο νέος επαγγελματίας θα πρέπει να δίνει έμφαση κατά τη σύνταξή του, όπως την εκπαίδευση, την επαγγελματική δραστηριότητα, τις δημοσιεύσεις, τα συνέδρια και τη διδασκαλία.
Τέλος, η Στέλλα Κάσδαγλη παρουσίασε τη δική της πορεία στις Ανθρωπιστικές Επιστήμες, από μεταφράστρια έως την ίδρυση του οργανισμού Women On Top με σκοπό να βοηθήσει νέες επιστήμονες που έκαναν τα πρώτα τους βήματα και επιθυμούσαν καθοδήγηση από άλλες γυναίκες με μεγαλύτερη εμπειρία. Ανέδειξε το θέμα της έμφυλης ισότητας και της εκπροσώπησης των γυναικών στην επιστήμη και τη δημόσια σφαίρα και έδωσε συμβουλές καθοδήγησης στους νέους επαγγελματίες που απασχολούνται σε κάποια εργασία που δεν τους αρέσει.
Δείτε το βίντεο από το webinar 1: Δημιουργία και ενδυνάμωση βιογραφικού
2ο Webinar – Χρηματοδοτήσεις και ευκαιρίες για εργασία
Στο δεύτερο webinar, το οποίο πραγματοποιήθηκε στις 21 Ιανουαρίου 2021, δόθηκαν χρήσιμες συμβουλές για αναζήτηση εργασίας και πληροφορίες για πηγές χρηματοδοτήσεων. Συμμετείχαν καθηγήτριες και ερευνήτριες Πανεπιστημίων, που διαχειρίζονται ή έχουν ωφεληθεί από ερευνητικά προγράμματα ή υποτροφίες, και συγκεκριμένα η Δρ. Γεωργία Κηπουροπούλου, Ακαδημαϊκή Ερευνήτρια με έμφαση στη Γεωργία από τη Σχολή Γεωπονικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Δυτ. Μακεδονίας, η Δρ. Φωτεινή Ασδεράκη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς, η Δρ. Κατερίνα Πλακίτση, Καθηγήτρια και Πρόεδρος του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και Coordinator της ερευνητικής μονάδας Formal and Informal Science Education, και η Δρ. Αθηνά Κορνελάκη, Μεταδιδακτορική ερευνήτρια στο Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.
Η Δρ. Γεωργία Κηπουροπούλου παρουσίασε τη δική της διαδρομή στη Φιλολογία και τη Γεωπονία, ως Ιστορικός που μελετάει τη γεωργία με την χρήση νέων τεχνολογιών, χάρη στη δική της επιμονή αλλά και την υποτροφία ΙΚΥ που της χορηγήθηκε. Παρότρυνε τους νέους ερευνητές να τολμήσουν να συνδυάσουν διαφορετικές επιστήμες, να εμπλουτίσουν το βιογραφικό τους με επαγγελματικές εμπειρίες και σεμινάρια και να κάνουν αιτήσεις για υποτροφίες.
Η Αναπλ. καθηγήτρια Φωτεινή Ασδεράκη, ως Ακαδημαϊκή Συντονίστρια διαφόρων προγραμμάτων Jean Monnet και Erasmus και αξιολογήτρια ευρωπαϊκών προγραμμάτων και βραβείων, έδωσε συμβουλές στους φοιτητές και τους νέους επαγγελματίες για την αξιοποίηση των ευκαιριών που παρουσιάζονται από διάφορα προγράμματα του Πανεπιστημίου Πειραιώς, θερινά σχολεία, σεμινάρια αλλά και υποτροφίες χρηματοδότησης του ΙΚΥ, του ΕΛΙΔΕΚ και του Ιδρύματος Ωνάση, και τους παρότρυνε να συμμετέχουν σε αυτά.
Τις δυσκολίες που αντιμετώπισε, τα πρώτα χρόνια, στην προσπάθειά της να βρει χρηματοδότηση για τους φοιτητές του Τμήματος Νηπαγωγών που Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, μοιράστηκε η Καθηγήτρια Κατερίνα Πλακίτση και τις στρατηγικές συνεργασίες που εν τέλει απέφεραν αποτέλεσμα και αξιοποιήθηκαν, και συνεχίζουν να αξιοποιούνται, απο προπτυχιακούς, μεταπτυχιακούς φοιτητές, ερευνητικό προσωπικό και εν ενεργεία εκπαιδευτικούς. Επιπλέον, παρουσίασε το πρόγραμμα “21st Century Teaching Skills-21stTS”, που συντονίζει το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και ανήκει στο πρόγραμμα Erasmus+, το οποίο αφορά την ανταλλαγή τεχνογνωσίας μεταξύ εκπαιδευτών από Ευρώπη και απομακρυσμένων περιοχών της Ασίας, όπως Κίνα, Ινδία και Καμπότζη. Παρότρυνε δε τους νέους ερευνητές να έρθουν σε επαφή με την ερευνητική μονάδα Formal and Informal Science Education, που συντονίζει η ίδια, και να αναζητήσουν περισσότερες πληροφορίες για ερευνητικά προγράμματα που είναι σε εξέλιξη την τρέχουσα περίοδο.
Τέλος, η Δρ. Αθηνά Κορνελάκη, ως μεταδιδακτορική ερευνήτρια στο Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών στο πεδίο της Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών στις μικρές ηλικίες, εξήγησε πώς τα προγράμματα κινητικότητας ενίσχυσαν την σταδιοδρομία της, ενώ η υποτροφία από το ΙΚΥ τη βοήθησε να αφοσιωθεί στην έρευνά της.
3ο Webinar – Δικτύωση και δημιουργία κοινότητας
Το τρίτο και τελευταίο webinar πραγματοποιήθηκε στις 28 Ιανουαρίου 2021 και ήταν εστιασμένο στη δικτύωση και τη δημιουργία κοινότητας των επιστημόνων, ως μέσα για την επαγγελματική σταδιοδρομία. Ομιλητές ήταν η Βάλια Λουτριανάκη, φιλόλογος στο Αρσάκειο Ψυχικού και Πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης για την Προώθηση της Ρητορικής στην Εκπαίδευση, ο Δρ. Γκάρεθ Όουενς, Γλωσσολόγος και συντονιστής του Erasmus+ στο Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο, ο Δρ. Θεόδωρος Ρακόπουλος, Αναπλ. Καθηγητής Ανθρωπολογίας στο Πανεπιστήμιο του Όσλο, και ο Δρ. Σάκης Γκέκας, Αναπλ. Καθηγητής Ελληνικής και Ευρωπαϊκής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο του Τορόντο.
Οι ομιλίες ξεκίνησαν από τη Βάλια Λουτριανάκη, η οποία αναφέρθηκε στη δύναμη των ομάδων, μικρές κοινότητες δηλαδή που θα πρέπει να χαρακτηρίζονται από αρμονία, ισοτιμία και όχι ομοιογένεια, ώστε όλα τα μέλη της να ωφελούνται από τις διαφορές, με αποτέλεσμα το σύνολο να έχει μεγαλύτερη δύναμη από το άθροισμα των μερών της. Μέσα από την ομάδα, εξήγησε η Β. Λουτριανάκη, μπορεί κανείς να προσφέρει στο κοινωνικό σύνολο, να ενισχύσει τις γνώσεις του, να βρει καλύτερα τη θέση του μέσα στην ομάδα και την κοινωνία και να θέσει καλυτέρα τους επαγγελματικούς στόχους του.
Ο Δρ. Γκάρεθ Όουενς μίλησε για τη δική του πορεία στις Ανθρωπιστικές Επιστήμες, τις ευκαιρίες που του παρουσιάστηκαν και άδραξε ώστε να έρθει στην Ελλάδα και να μελετήσει τη Μινωική Γραμμική Α στο Πανεπιστήμιο, λαμβάνοντας υποτροφία ΙΚΥ. Παρομοίασε την έρευνα με το ταξίδι προς την Ιθάκη, προτρέποντας τους ερευνητές να διαθέτουν το πνεύμα του Οδυσσέα αλλά και της Πηνελόπης, να χρησιμοποιούν το μυαλό τους όπως ο πολυμήχανος Οδυσσέας και να παραμένουν προσηλωμένοι στον στόχο. Ενθάρρυνε τους φοιτητές να ταξιδεύουν πολύ, να γνωρίζουν, να επικοινωνούν και να δημιουργούν δίκτυα με άλλους επιστήμονες, να έχουν τόλμη, να αγαπάνε αυτό που κάνουν και να πιστεύουν στον εαυτό τους.
Πάθος για έρευνα και προθυμία για συνεργασία είναι τα συστατικά επιτυχίας, σύμφωνα με τον Αναπλ. Καθηγητή Θεόδωρο Ρακόπουλο, ο οποίος τόνισε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι νέοι ερευνητές των Ανθρωπιστικών Επιστημών την τρέχουσα εποχή. Αναφέρθηκε στις Ανθρωπιστικές Επιστήμες ως την «κριτική συνείδηση» της κοινωνίας, διότι μας βοηθούν να καταλάβουμε τον τρόπο που λειτουργεί η κοινωνία και τα όριά της, ενώ τόνισε την ανάγκη δικτύωσης, καθώς «έρευνα χωρίς συνεργασία δεν υφίσταται».
Ο Δρ. Σάκης Γκέκας, με πρώτο πτυχίο από το Ιόνιο Πανεπιστήμιο και πλέον Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Τορόντο του Καναδά, αναφέρθηκε στους τρόπους με τους οποίους διεύρυνε το πλαίσιο της έρευνάς του, και εν τέλει της καριέρας του, αξιοποιώντας τη συμμετοχή του σε ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα στην αρχή της σταδιοδρομίας του αλλά και τη δικτύωση του με άλλους επιστήμονες των Ανθρωπιστικών Επιστημών.
Δείτε το βίντεο από το webinar 3: Δικτύωση και Δημιουργία Κοινότητας
Τα 3 webinars συντόνισαν ο Δημήτρης Μαραγκός, συντονιστής της πρωτοβουλίας «Γέφυρες Γνώσης και Συνεργασίας» που υλοποιεί το ΕΚΤ, η Δρ Ελένη Σινοπούλου, ιδρύτρια της πλατφόρμας επιστημονικού επαγγελματικού προσανατολισμού R.E.A.L. Science και ο Γιώργος Χρίστου, Επιστημονικός Λειτουργός από το Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας.
Καθ’όλη τη διάρκεια των webinars, το κοινό είχε την ευκαιρία να πραγματοποιεί ζωντανά ερωτήσεις στους ομιλητές, οι οποίες απαντήθηκαν στο τέλος κάθε σεμιναρίου. Επιπλέον, οι συμμετέχοντες μπορούσαν να λάβουν μέρος σε διαδραστικές δημοσκοπήσεις σχετικά με το επιστημονικό τους πεδίο, τις επιχορηγήσεις/υποτροφίες που έχουν λάβει, καθώς και να δηλώσουν τη χώρα από την οποία παρακολουθούν το σεμινάριο.
Η δημοσκόπηση συγκέντρωσε δημογραφικά στοιχεία για τις περιοχές από τις οποίες οι Έλληνες και Κύπριοι παρακολούθησαν την εκδήλωση. Το 39% συνδέθηκε από την Αττική, το 14% από την Κεντρική Μακεδονία, το 7% από την Ήπειρο, το 6% από Πελοπόννησο, 6% από Κρήτη, 5% από την Κύπρο, ενώ υπήρχαν συμμετοχές από τις υπόλοιπες περιοχές της Ελλάδας αλλά και Γερμανία, Ιταλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ολλανδία, Σουηδία, Ελβετία, Καναδά, Μεξικό, κ.λπ.
Το ΕΚΤ, ανταποκρινόμενο στο μεγάλο ενδιαφέρον των Ελλήνων και Ελληνίδων Επιστημόνων προγραμματίζει ήδη τον επόμενο κύκλο σεμιναρίων, ο οποίος θα πραγματοποιηθεί μέσα στο 2ο τρίμηνο του 2021, και θα έχει στο επίκεντρο, αυτή τη φορά, τις Κοινωνικές Επιστήμες. Προκειμένου να δοργανώσουμε μελλοντικά πιο αποδοτικά και στοχευμένα σεμινάρια, σας παρακαλούμε να συμπληρώσετε τη φόρμα ανατροφοδότησης που μπορείτε να βρείτε
Λίγα λόγια για τους διοργανωτές
Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης και Ηλεκτρονικού Περιεχομένου (ΕΚΤ)
Το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης και Ηλεκτρονικού Περιεχομένου (ΕΚΤ), εποπτευόμενος φορέας του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, έχει ενεργό ρόλο στην “Εθνική Συμμαχία για τις Ψηφιακές Δεξιότητες και την Απασχόληση“. Σε συνεργασία με έγκριτους φορείς και σε διαρκή διάλογο με την εκπαιδευτική, ερευνητική και ακαδημαϊκή κοινότητα, το ΕΚΤ αναπτύσσει υποδομές και υπηρεσίες, προωθώντας τη γνώση, την έρευνα και την καινοτομία στον ψηφιακό χώρο. Υλοποιεί επίσης συντονιστής της πρωτοβουλίας «Γέφυρες Γνώσης και Συνεργασίας» για τη δικτύωση και συνεργασία των Ελλήνων επιστημόνων, ερευνητών και επαγγελματιών σε όλο τον κόσμο.
R.E.A.L. Science
Το R.E.A.L. Science είναι μια πλατφόρμα επαγγελματικού προσανατολισμού για σχολεία και, σύντομα, πανεπιστήμια στην οποία συμμετέχουν Έλληνες εθελοντές επιστήμονες από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο. Επικεφαλής και δημιουργός της εθελοντικής αυτής δράσης είναι η νευροεπιστήμονας Δρ. Ελένη Σινοπούλου, η οποία εργάζεται στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Σαν Ντιέγκο των ΗΠΑ.
Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας
Το Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας (ΙδΕΚ) είναι ο εθνικός φορέας, αρμόδιος για την υποστήριξη και προώθηση της έρευνας, της τεχνολογικής ανάπτυξης και της καινοτομίας στην Κύπρο. Αποστολή του είναι η διαμόρφωση των συνθηκών και των προϋποθέσεων που ευνοούν την ανάπτυξη της έρευνας, της τεχνολογίας και της καινοτομίας στην Κύπρο. Μέσα από καινοτόμες δράσεις και προγράμματα ενισχύει το εγχώριο οικοσύστημα έρευνας και καινοτομίας, συμβάλλει στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της κυπριακής οικονομίας και αναπτύσσει τη συνεργασία και διασύνδεση με τη διεθνή ερευνητική και επιχειρηματική κοινότητα.